Wellicht heb je er weleens van gehoord; de pomodoro techniek. Het is namelijk al een hele oude techniek die aan het eind van de jaren tachtig is ontwikkeld door Francesco Cirillo. Maar desalniettemin, nog steeds heel bruikbaar. Zeker in tijden van thuiswerken en steeds meer online werken.

In deze blog antwoord op de vragen wat is het, hoe doe je dat pomodoren, wanneer kan je het toepassen en wat levert het je op. En waarom is het net zo gezond als een tomaat?

De pomodoro techniek volgens wikipedia

De pomodoro techniek is een methode voor tijdmanagement, ontwikkeld aan het eind van de jaren tachtig door Francesco Cirillo. De techniek is sterk gerelateerd aan timeboxing. (Timeboxing is het vooraf beperken van de hoeveelheid tijd die men aan een bepaalde activiteit wil en mag besteden. Dit om te voorkomen dat iets uitloopt.)

Francesco Cirillo, een Italiaanse student, had wat moeite met zich te focussen. Als experiment gebruikte een hij kookwekker in de vorm van een tomaat, een pomodoro, om steeds periodes van 25 minuten gefocust werken te timen. En nu vele miljoenen mensen het toepassen kan je concluderen dat het een geslaagd experiment is geweest.

Hoe werkt de pomodoro techniek?

Super makkelijk. Dat is ook vaak de kracht van werkende technieken.

Bij de pomodoro techniek werd oorspronkelijk een kookwekker gebruikt waarmee steeds periodes van 25 minuten geconcentreerd werken aan een taak werden afgebakend. Deze 25 minuten worden vervolgens opgevolgd door drie minuten pauze, waarna weer een nieuwe periode van 25 minuten kan worden gestart, na de vierde keer mag een langere pauze genomen worden.

Het bestaat dus uit vijf simpele stappen:

1: Je besluit welke taak je gaat doen. Ok, dat is wellicht niet zo simpel voor velen, want er is zoveel te doen. Lees anders eerst even mijn blog over prioriteiten stellen. Want je wilt natuurlijk niet 25 minuten geconcentreerd bezig zijn met iets onbelangrijks, toch? Het moeten in ieder geval wel taken zijn die 25 minuten of langer duren. Handig is om de dag van te voren al te bedenken wat je de volgende dag gaat doen. Dus wat zijn jouw pomodoro’s voor morgen?

2: Je stel je online timer of timer op je telefoon in op 25 minuten (zeg maar de moderne variant van de kookwekker, wie heeft dat nog?). Je hebt ook verschillende apps.

3: Je gaat aan de slag met de taak die jij hebt gekozen. Gefocust. Zonder te worden afgeleid ( lees mijn blog over afleiding). Geef ook aan bij collega’s dat je in blokken van 25 minuten werkt dus niet gestoord wilt worden. (leg een tomaat op je bureau, nee hoor dat is een grap).

4: Als de tijd voorbij is neem je een korte pauze. Ik neem zelf altijd 5 minuten pauze. Kan je even naar de wc, koffie zetten etc. Vooral even los van je beeldscherm zijn is hierbij belangrijk.

5: Vervolgens ga je weer aan de slag met de volgende zogenaamde  “pomodoros”  en neem je weer een paar minuten pauze. Na de vierde “pomodoro” neem je een langere pauze van 15 -30 minuten.

O ja, en pak je to do list erbij. Moc