Week van de werkstress 2022 | 10 tips voor werkgevers en werknemers
13 november 2022 

Week van de werkstress 2022 | 10 tips voor werkgevers en werknemers

Hoe mooi zou het zijn als er geen werkstress meer zou zijn? Vorig jaar gaf 34% van de werknemers aan dat werkdruk of werkstress de reden was voor het verzuim. 1,2 miljoen mensen hadden last van burn-out te klachten. Slim om hier dus preventief aandacht aan te besteden tijdens de week van de werkstress 2022, maar uiteraard ook daarna en structureel. Heeft jouw bedrijf al plannen om hier aandacht aan te schenken? Zo niet, dan is het de hoogste tijd om dit te organiseren. Medewerkers zijn goud waard. Uiteraard kan Inzicht in orde met het IN CONTROL aanbod jou en jouw bedrijf hierbij helpen. In dit artikel alvast een aantal tips voor werkgevers en medewerkers.

via GIPHY


Hoe ontstaat werkstress?

In eerste instantie begint alles met werkdruk. En dat ontstaat als je voortdurend onder hoge tijdsdruk moet werken. Je teveel moet doen in te weinig tijd, je werk niet op tijd afkrijgt of je werk niet goed genoeg kan uitvoeren en je niet de gewenste kwaliteit kan leveren. Zeker nu, in tijden van personeelsgebrek, wordt de werkdruk vaak te hoog. Een reden voor werknemers om ontslag nemen. En waarom zouden ze het niet doen? Overal kunnen mensen nu aan de slag. Reden te meer om hier preventief mee om te gaan. Want je wilt toch dat je personeel blijft en niet ziek wordt?

Werkstress ontstaat wanneer de psychische overbelasting van werkdruk te lang aanhoudt. Als dit leidt tot klachten of verzuim is er sprake van werkstress. Werkdruk kan dus werkstress veroorzaken. Maar gelukkig kan werkstress voorkomen worden als de werkdruk vermindert of verdwijnt. Daarom is het raadzaam hier preventief mee aan de slag te gaan. Starting from now.


Wat kost werkstress?

Alleen al als je kijkt naar de kosten die werkstress met zich meebrengt zou je het als speerpunt binnen je bedrijf moeten hebben.

Gemiddeld bedroegen de verzuimkosten per werknemer wegens werkstress €9300 in 2019*. Een burn-out kost werkgevers zo’n €80.000 euro. (Uitgaande van een burn-out van 8 maanden en een gemiddeld bedrag aan verzuimkosten per dag van €300. De kosten van het inwerken van een vervanger zijn hierbij nog niet eens meegenomen.) En wist je dat de kans groter is om nog een keer een burn-out te krijgen als je er al eerder een hebt gehad? Genoeg redenen om hier preventief mee om te gaan tijdens de week van de werkstress 2022 en uiteraard ook daarna.. *(bron TNO Factsheet week van de werkstress 2021)


Waarom werkstress tegen gaan?

Twee belangrijke redenen om werkstress tegen te gaan voor werkgevers: 

Goed werkgeverschap; door het onderwerp bespreekbaar te maken en oplossingen te bieden vallen mensen minder snel uit en hebben ze meer werkplezier. Blijven medewerkers gezond, loyaal, meer gemotiveerd en productiever.
Forse besparingen; preventief investeren in werkstress levert je veel besparingen op m.b.t. verzuimkosten. Een burn-out kost zoals aangegeven een werkgever gemiddeld zo'n €80.000 per jaar. Dus voor beide partijen, werknemer en werkgever, is het van belang dit te voorkomen.


5 tips voor werkgevers tijdens de week van de werkstress 2022 (en daarna)!

  1. Heb vertrouwen in je medewerkers en wees flexibel. Geef je medewerkers de vrijheid om het werk op hun manier op te pakken en in te delen. Bied ook flexibele werktijden als dat mogelijk is. Tijdens Corona hebben veel werkgevers (gedwongen) gezien dat de medewerkers ook gewoon thuis doorwerken, misschien nog wel meer gefocust en efficiënter dan op kantoor. En verlang ook niet dat je medewerkers 24/7 beschikbaar zijn. Werk is werk. Privé privé.
  2. Geef complimenten, geef aandacht en toon interesse. Geef complimenten en vier successen. Toon oprechte aandacht en interesse. Onthoud belangrijke data en gebeurtenissen en informeer daarnaar. Focus niet alleen op wat fout kan gaan en sowieso van fouten leer je.
  3. Stel heldere en haalbare doelen. Zorg voor heldere doelen, wat doe je wel en niet als bedrijf en hou je daaraan. Zeker nu in tijden van personeelsgebrek is het onmogelijk om alles te doen wat je deed. Dus moeten er keuzes worden gemaakt die bij iedereen duidelijk zijn. En nog belangrijker, je moet je als bedrijf houden aan deze keuzes. Hou je aan je afspraken. Niets is zo frustrerend dan mensen die niet hun afspraken nakomen. Beschouw daarin iedereen als jouw ideale klant, ook jouw medewerkers.
  4. Prioriteer. Je kan niet van een medewerker verwachten dat ze twee fulltime banen in 40 uur vervullen. Al werk je nog zo efficiënt. Dus stel prioriteiten. Als een bepaalde taak moet worden opgepakt, kan iets anders dus niet.
  5. Investeer in de ontwikkeling van je medewerkers. Zorg voor mogelijkheden om te ontwikkelen. Laat je medewerkers een training of programma volgen waardoor de werkdruk kan verminderen en werkstress kan worden voorkomen. Zoals bijvoorbeeld het IN CONTROL programma.

Eigenlijk komt het er in essentie op neer dat je gewoon een goede werkgever moet zijn. Be good. Waarom zouden medewerkers bij jouw bedrijf willen werken? Stel je zelf de vraag wat jij zelf belangrijk zou vinden om bij jouw bedrijf te werken. En waar zou je zelf stress van krijgen?

5 tips voor werknemers tijdens de week van de werkstress 2022 (en daarna)!

 

  1. Praat erover.  Maak werkstress bespreekbaar. Geef op tijd aan bij je leidinggevende dat het zo niet goed gaat. Wat zijn de oorzaken en hoe kunnen die opgelost worden. Wacht niet totdat het te laat is, dat is voor niemand handig.
  2. Zeg nee. Nee tegen taken die niet tot je werkzaamheden behoren. Tegen te strakke deadlines. Tegen collega's / leidinggevenden die steeds storen. Tegen overwerken. Volg de e-learning Slimmer nee zeggen
  3. Zorg voor heldere en haalbare doelen. Bepaal wat je wel en niet doet, maak keuzes en hou je daaraan en verwacht dat ook van anderen en spreek ze daar desnoods op aan. Begin elke dag met een plan en een to do list die in lijn ligt met deze doelen.
  4. Focus en maak taken af. Focus je op 1 taak tegelijk en probeer zoveel mogelijk taken af te ronden. Beter 5 taken afgerond dan 10 half. Deze onafgemaakte taken blijven in je hoofd zitten (bij veel mensen althans) totdat je ze hebt afgerond. Vaak kost het je ook meer tijd als je steeds weer verder moet gaan met een bepaalde taak dan wanneer je de taak in één keer afmaakt.
  5. Neem geregeld pauzes en beloon jezelf. Niets is zo belangrijk als geregeld pauze nemen om weer even op te laden. Ga naar buiten! Dwing jezelf om pauzes in te lassen en vraag anders je collega's (huisgenoten) om je hierop te attenderen. En beloon jezelf, als je een lastige taak of gesprek hebt afgerond.


Structureel aan de slag met het voorkomen van werkstress en dus niet alleen tijdens de week van de werkstress 2022?

Investeer dan in het IN CONTROL aanbod. Wil je ook investeren in slimmer werken en tools krijgen waaronder je de werkdruk kan verlagen en werkstress kan voorkomen Een hele goede keuze. Inzicht in orde kan en wil jou (en je medewerkers) hier graag bij helpen met het IN CONTROL aanbod.

Hoe? Met bijvoorbeeld het IN CONTROL programma (gemiddelde waardering 9). Dit is een E-learning in combinatie met 1 op 1 begeleiding waarin deelnemers tools voor het leven krijgen om slimmer, met meer rust en minder stress en in minder tijd, hun doelen te bereiken. Het programma bestaat uit 8 modules waaronder een module over timemanagement, een module over slimmer werken met Outlook en Teams en een module over slimmer nee zeggen.

Wat kan Inzicht in orde betekenen voor jou of jouw bedrijf? Neem contact op voor de mogelijkheden.

IN CONTROL aanbod

 

Over de schrijver
Als Eva Rietbroek van Inzicht in orde train ik sinds 2011 ondernemers en hun medewerkers om slimmer om te gaan met tijd, taken, stress, klanten/producten en processen. Met meer dan 13 jaar ervaring als marketeer bij bedrijven als Fortis Bank en SNS REAAL begrijp ik het belang van klantgericht werken en het hebben van duidelijke doelen. Mijn unieke combinatie van marketingkennis en expertise in slimmer werken helpt ondernemers en hun teams om hun doelen efficiënt te bereiken. Al van jongs af aan was ik gefocust op slim plannen en organiseren. Zelfs op de basisschool gebruikte ik al schema's om mijn taken te beheren. Tijdens mijn bijbaan bij Jamin optimaliseerde ik winkelprocessen en tijdens mijn examenjaar in 6 VWO, ondanks de ziekte van Pfeiffer, slaagde ik dankzij mijn planningsvaardigheden. Een van mijn grootste successen was mijn driedaagse werkweek als marketeer bij REAAL, terwijl anderen vier dagen werkten. Dit motiveerde me om mijn expertise in slimmer werken verder te ontwikkelen.
Reactie plaatsen

BEN JIJ IN CONTROL? DOE EEN SNELLE CHECK.

Benieuwd of jij al IN CONTROL bent? Zodra je de checklist hebt doorgelopen, zie je meteen waar er ruimte is voor verbetering. Download nu de checklist voor meer inzicht.

  • 25 eenvoudige stellingen om te achterhalen of jij slimmer je doelen kunt bereiken en tijd, geld en stress kan besparen.
  • Ontdek waar ruimte is voor verbetering
  • Inclusief inspirerende praktijkcases
50%
DOWNLOAD DE GRATIS CHECKLIST