De werk privé balans. Heel belangrijk dat die in evenwicht is. Niet alleen voor medewerkers maar zeker ook voor werkgevers. In deze blog een aantal praktische tips voor werkgevers en medewerkers om hier per direct beter mee om te gaan. En als je meer hulp nodig hebt, help ik je uiteraard graag.

De definitie

Een definitie van werk privé balans is niet zo één, twee drie te vinden. The extend to which an individual is equally engaged in – and equally satisfied with- his or her work rol and family rol (Greenhaus, Collins and Shaw 2003) dekt wel de lading. Het heeft te maken met betrokkenheid, tijd en tevredenheid. Wanneer de balans niet in evenwicht is kan dus in ieder geval aan deze drie knoppen worden gedraaid.

Waarom een stabiele werk privé balans?

Er zijn genoeg redenen waarom het handig is om een evenwichtige verdeling te hebben tussen de tijd die je spendeert aan werken en aan privé. De belangrijkste zaken wat mij betreft:

– Je leeft maar één keer. Tenminste, dat weet bijna niemand zeker. Maar tijd is kostbaar en komt nooit meer terug. Er bestaat een boek “Als ik het leven over mocht doen” van Bronnie Ware over de openhartige uitlatingen van mensen in de laatste fase van hun leven. Wat zouden ze nu anders doen, waar hebben ze spijt van? Geloof mij, niemand gaf aan spijt te hebben dat ze te weinig hadden gewerkt….. (integendeel)
– Van een langdurige disbalans kan je ziek worden, bijvoorbeeld een burn-out krijgen. 
– Het komt je privé leven vaak ten goede. Als je elke dag uitgeblust en laat thuis komt van je werk is aandacht geven thuis wellicht een opgave.

Waarom je als werkgever beter kunt investeren in een goede balans

Waarom zou je als werkgever investeren in een goede werk privé balans van je medewerkers? 

  • Behouden van medewerkers en voorkomen van verloop! Zeker nu, in tijden van krapte op de arbeidsmarkt, is het van belang medewerkers tevreden te houden. Ontevreden medewerkers lopen weg en maken ook zeker geen reclame voor jouw bedrijf. Structureel te hard en te lang moeten werken bijvoorbeeld is geen goede promotie.
  • De kans op verzuim vergroot. Als er structureel iets mis is in de balans werk privé, waarbij vaak teveel de nadruk ligt op het werk, wordt de kans dat medewerkers uitvallen vergroot. Zeker als er ook privé zaken spelen ligt een burn-out op de loer. Dat is voor beide partijen geen win- win situatie.
  • Gebrek aan motivatie, creativiteit en productiviteit. Ontevreden medewerkers presteren over het algemeen ook minder goed. Het kost je als werkgever dus gewoon veel geld als je vast blijft houden aan star beleid.

Wat kan je doen als werkgever voor je medewerkers?

Een aantal belangrijke knoppen waar jij als werkgever aan kunt draaien:

  • Introduceer flexibele werktijden. Zodat je medewerkers niet uren extra reistijd hebben bijvoorbeeld doordat ze structureel in de file staan. Sta open voor parttime werken en het opnemen van onbetaald verlof.
  • Trek meer personeel aan. Met goede arbeidsvoorwaarden, ook op het gebied van werk en privé, is het makkelijker nieuw personeel aan te trekken en te behouden. In tijden van krapte op de arbeidsmarkt blijft dit uiteraard een uitdaging. Daarom ook het volgende punt:
  • Maak keuzes. Als het lastig is om nieuw personeel aan te nemen, maak keuzes wat nog wel te doen en wat niet. Het kan niet zo zijn dat werk wat eerst door acht personen werd gedaan nu door vijf personen moet worden uitgevoerd. Om van nieuwe projecten aantrekken maar niet te spreken…
  • Investeer in opleidingen. Medewerkers die zich mogen ontwikkelen zijn meer tevreden. Investeer bijvoorbeeld in een training slimmer werken/ timemanagement. Vaardigheden waar medewerkers hun hele leven wat aan hebben.
  • Maak werken op afstand mogelijk. Op een goed ingerichte thuiswerkplek zijn medewerkers over het algemeen veel productiever dan op het werk. Minder afleiding. Vaak is het voor leidinggevenden lastig omdat men het gevoel heeft geen controle meer te hebben. Laat dat los. Heb vertrouwen in je medewerkers. Zoals de waard is..
  • Geef zelf het goede voorbeeld. Net als bij kinderen. Als je zelf al niet het goede gedrag vertoont zullen je medewerkers ook minder geneigd of gestimuleerd worden dit wel te doen. Dus blijf ook niet iedere dag tot laat op kantoor. Mail medewerkers niet buiten werktijd en al helemaal niet tijdens hun vakantie.
  • Voer het door in de arbeidsvoorwaarden. Investeer bijvoorbeeld in het nieuwe werken (wat op zich al best lang bestaat). Als jij als werkgever oog hebt voor een gezonde werk privé balans pluk je daar meteen de vruchten van.

Neem zelf het heft zelf in handen en zorg voor een goede werk privé balans.

Het zou natuurlijk een stap in de goede richting zijn als je werkgever bovenstaande punten oppakt. Mocht dat niet het geval zijn, neem dan het heft zelf in handen. Voorkom dat je raakt uitgeblust, een burn-out krijgt. De scheiding tussen werk en privé is nog nooit zo vaag geweest. Een aantal tips:

  1. Kies voor jezelf & stel grenzen. Uiteindelijk ben jij het toch zelf die bepaalt, tot hier en niet verder. Geef aan waar jouw grenzen liggen. Niemand anders doet het voor je. Vind je het lastig? Vraag om hulp.
  2. Stel doelen. Op zakelijk gebied maar ook privé. Vaak zijn mensen teveel met werk bezig en komen niet toe aan privé doelen. Je doelen inzichtelijk maken is stap één. Wat wil je dit jaar bereiken?
  3. Bepaal je prioriteiten.  Er blijven altijd dingen te doen. Dus bekijk je doelen en bepaal wat heeft prioriteit. Bekijk hiervoor mijn blog over prioriteiten stellen.
  4. Maak een plan. Zorg dat je van te voren goed nadenkt over de taken die je gaat doen. Elke minuut die je investeert in een goede voorbereiding levert je tien minuten aan tijd op in de uitvoering.
  5. Focus. Geef heel bewust aandacht aan je taak (op het werk) of de persoon (privé). Leg de grootste afleiding, je telefoon, weg.
  6. Probeer meer thuis te werken. Ga het gesprek aan op je werk. Het scheelt je reistijd, maakt je productiever. Kijk of je bijvoorbeeld eerst een proefperiode kan afspreken. Als dat succesvol is, staat niets je meer in de weg.
  7. Wees niet altijd bereikbaar. Heb je je grenzen bepaald? Mooi. Probeer niet altijd bereikbaar te zijn. Maak duidelijke afspraken op het werk met je leidinggevende en met collega’s.
  8. Stop met structureel overwerken. Af en toe overwerken is prima. Is het structureel? Dan is er wat mis. Er is of te veel werk of je zou wat efficiënter en effectiever kunnen werken. Is er te veel werk? Ga in gesprek met je leidinggevende en maak keuzes. Wat heeft prioriteit. Ligt het meer aan jezelf? Volg een training slimmer werken/ timemanagement en profiteer hier de rest van je leven van (privé en zakelijk).
  9. Plan structureel pauzes in. Zakelijk, elke 25 minuten even een korte break en uiteraard ook voor de lunch. Maar plan ook privé leuke dingen in waardoor je weer oplaadt en energie krijgt.
  10.  Zoek een hobby. Waar wordt je blij van? (of werd je vroeger blij van). Pak het (weer) op, plan het in. Alleen of met iemand samen.

Wil je echt aan de slag met het verbeteren van de balans tussen werk en privé? Investeer in het IN CONTROL aanbod.

Wil je ook investeren in slimmer werken waaronder ook het slim omgaan met de balans tussen werk en privé valt? Een hele goede keuze. Inzicht in orde kan en wil jou (en je medewerkers) hier graag bij helpen met het IN CONTROL aanbod.
Hoe? Met bijvoorbeeld een zes maanden programma, een (online) incompany training timemanagement of via het IN CONTROL e-learning programma met online of offline coaching. 

Wil je weten wat Inzicht in orde kan betekenen voor jou of jouw bedrijf? Neem dan contact op.

IN CONTROL aanbod