Voor jou! Een blog over delegeren
08 juli 2019 

Voor jou! Een blog over delegeren

De vakantie is vandaag voor een deel van Nederland begonnen.  En wat men anders zo lastig vindt kan dan ineens wel. Taken delegeren. Omdat het moet, je weggaat, en je zelf en je familie er niet op zit te wachten dat je je tijdens je vakantie teveel met je werk bezighoudt (en terecht).

Delegeren is het overdragen van bevoegdheden, inclusief de verantwoordelijkheid volgens Wikipedia. En net als nee zeggen is delegeren cruciaal om je doelen te bereiken. Veelal zie ik ondernemers  of leidinggevenden zich met de kleinste details bezighouden en moeite hebben de touwtjes uit handen te geven.

Een aantal redenen waarom mensen in het algemeen niet delegeren kunnen zijn:

  • Ze bang zijn zelf geen controle meer te hebben
  • Ze het zelf beter kunnen & sneller, althans dat denken ze
  • Ze alles eerst zelf zien en willen beoordelen

Belangrijke redenen waarom jij wel zou “moeten” delegeren zijn:

  • Je bent te duur, geef toe, voor sommige taken ben je gewoon echt te duur. Laat los
  • Je moet keuzes maken anders kom je zelf in tijdnood of werk je te veel
  • Wanneer je werk delegeert aan collega’s help je ze om zichzelf te ontwikkelen en raken ze meer gemotiveerd
  • Het is handig dat meerdere mensen weten hoe iets werkt. Dat blijkt bijvoorbeeld nu, in tijden van vakantie. Maar uiteraard ook in andere gevallen waarbij mensen wat langer afwezig zijn, lees ziekte of uit dienst  gaan
  • Ieder heeft zijn kwaliteiten dus benut die ook.  Als je niet goed bent in schrijven, doe het dan ook niet

Wat voor taken kan je delegeren?

  • Taken die anderen beter kunnen, wees eerlijk. Niemand is goed is alles.
  • Taken waar je zelf te duur voor bent
  • Taken die je zelf moeilijk of vervelend vindt en anderen wel graag doen. Is er niemand om die lastige taak aan te delegeren? Doe hem dan als eerste. Heb je er de rest van de week geen last meer van
  • Taken die anderen net zo goed kunnen
  • Taken die anderen ook graag willen leren

Wat uiterst belangrijk is, als de taken delegeert:

  • Neem goed de tijd neemt om de betreffende taak over te dragen &  duidelijke instructies te geven. Dus niet de middag voordat je op vakantie gaat even in een paar minuten afraffelen.
  • Wees duidelijk over het resultaat wat je verwacht
  • Spreek  een deadline af (een redelijke)
  • Delegeer aan de juiste persoon met juiste kennis en vaardigheden
  • Wacht niet te lang wachten met delegeren zodat je het probleem van een deadline bij iemand anders neerlegt
  • Ga niet zelf met de eer strijken bij een positief resultaat (en bij een negatief resultaat de ander de schuld geven
  • Wees beschikbaar indien men vragen heeft, in uiterste gevallen in je vakantie
  • Hou wel overzicht houdt op wat je hebt gedelegeerd en wat de afspraken zijn
  • Bemoei je uiteraard niet tussentijds met de taak.  Dat is uiterst irritant en wekt weinig vertrouwen en
  • Evalueer aan het einde (na je vakantie) wat goed is gegaan en wat niet

DOEN!

Ga eens na welke (terugkomende) taken je hebt en welke daarvan je zou kunnen delegeren zodat het jou meer tijd en rust geeft om andere taken op te pakken. Neem hiervoor echt even de tijd. Het kan je uiteindelijk enorm veel tijd besparen!

Delegeren is slechts één van de vele onderwerpen die in het IN CONTROL programma aan bod komen.  
Wil jij weer IN CONTROL zijn en weer grip hebben op je doelen, tijd en taken en vooral ook geen werkstress ervaren? Dan is het IN CONTROL programma online (met online coaching) zeker wat voor jou. Je bespaart zeeën van tijd, minimaal 1 uur per dag (en dus geld, 1 uur per dag is op jaarbasis zo’n €12.000).
Je krijg rust in je hoofd en overzicht, gaat je richten op je belangrijkste taken, en heel waardevol, je krijgt je doelen scherp en gaat deze sneller en slimmer bereiken!

Over de schrijver
Als Eva Rietbroek van Inzicht in orde train ik sinds 2011 ondernemers en hun medewerkers om slimmer om te gaan met tijd, taken, stress, klanten/producten en processen. Met meer dan 13 jaar ervaring als marketeer bij bedrijven als Fortis Bank en SNS REAAL begrijp ik het belang van klantgericht werken en het hebben van duidelijke doelen. Mijn unieke combinatie van marketingkennis en expertise in slimmer werken helpt ondernemers en hun teams om hun doelen efficiënt te bereiken. Al van jongs af aan was ik gefocust op slim plannen en organiseren. Zelfs op de basisschool gebruikte ik al schema's om mijn taken te beheren. Tijdens mijn bijbaan bij Jamin optimaliseerde ik winkelprocessen en tijdens mijn examenjaar in 6 VWO, ondanks de ziekte van Pfeiffer, slaagde ik dankzij mijn planningsvaardigheden. Een van mijn grootste successen was mijn driedaagse werkweek als marketeer bij REAAL, terwijl anderen vier dagen werkten. Dit motiveerde me om mijn expertise in slimmer werken verder te ontwikkelen.
Reactie plaatsen

BEN JIJ IN CONTROL? DOE EEN SNELLE CHECK.

Benieuwd of jij al IN CONTROL bent? Zodra je de checklist hebt doorgelopen, zie je meteen waar er ruimte is voor verbetering. Download nu de checklist voor meer inzicht.

  • 25 eenvoudige stellingen om te achterhalen of jij slimmer je doelen kunt bereiken en tijd, geld en stress kan besparen.
  • Ontdek waar ruimte is voor verbetering
  • Inclusief inspirerende praktijkcases
50%
DOWNLOAD DE GRATIS CHECKLIST