Elk jaar, in november, wordt bij veel bedrijven aandacht gegeven aan de “week van de werkstress”. Ik hoop ergens dat dat op een gegeven moment het niet meer nodig is, maar dat is ijdele hoop. Tijdens de week van de werkstress 2020 is het thema “Blijf in balans”. In dit artikel een aantal slimme tips, voor werkgever én werknemer om in balans te blijven.

Uiteraard kan Inzicht in orde jouw bedrijf en medewerkers ondersteunen om de werkdruk te verlagen en werkstress tegen te gaan. Tijdens de week van de werkstress 2020. Maar uiteraard ook tijdens alle andere weken waarin het belangrijk is om werkstress tegen te gaan.

De week van de werkstress 2020 – blijf in balans

Tijdens de week van de werkstress zijn door OVAL een aantal sub-thema’s benoemd waarop verder kan worden ingegaan in november (maar uiteraard ook daarna). Het hoofdthema, in balans blijven, is waarschijnlijk voor veel mensen belangrijk. Zeker in deze onzekere tijden door Corona is het van belang om de juiste balans te blijven vinden. Zakelijk en privé. Iets waar je zelf en als werkgever verantwoordelijk voor bent.

De 5 subthema’s zijn: focus, samenwerking, ontwikkeling, grip en creativiteit. Kijk op de site van OVAL voor meer informatie hierover.

Waarom aandacht geven aan werkstress?

Hierboven staat een factsheet, gemaakt door TNO in 2019. Daarin is bijvoorbeeld opgenomen dat 35% van de werknemers werkdruk of werkstress als reden voor verzuim aangeeft. De verzuimkosten per werknemer zitten rond de €8000 per medewerker. En in totaal bedroegen de verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress 2,8 miljard euro.

Werkstress ontstaat wanneer de psychische overbelasting van werkdruk te lang aanhoudt. Wanneer iemand voortdurend onder hoge tijdsdruk moet werken. Teveel in te weinig tijd moet doen en het werk niet op tijd afkrijgt, of niet goed genoeg kan uitvoeren en daardoor niet de gewenste kwaliteit kan worden geleverd.

Twee belangrijke redenen om werkstress tegen te gaan voor werkgevers: 

Goed werkgeverschap; door het onderwerp bespreekbaar te maken en oplossingen te bieden vallen mensen minder snel uit en hebben ze meer werkplezier. Blijven medewerkers gezond, loyaal, meer gemotiveerd en productiever.
Forse besparingen; preventief investeren in werkstress levert je veel besparingen op m.b.t. verzuimkosten. Een burn-out kost een werkgever gemiddeld zo’n €60.000 per jaar. Dus voor beide partijen, werknemer en werkgever, is het van belang dit te voorkomen.

10 tips die je kunnen helpen tijdens de week van de werkstress 2020 (en daarna)!

 

  1. Praat.  Maak werkstress bespreekbaar. Als werkgever door het standaard op de agenda te zetten en als werknemer om het aan te geven bij je leidinggevende. Wat zijn de oorzaken en hoe kunnen die opgelost worden. Wacht niet totdat het te laat is.
  2. Ben niet altijd bereikbaar. In de factsheet staat dat 47% van de werknemers vaak of altijd buiten werktijd bereikbaar is. Verlang dat niet van jezelf als werkgever en ook niet van je werknemers. Werk is werk. Privé is privé. Zet je telefoon en je mail uit als je werkdag erop zit.
  3. Zeg nee. Nee tegen taken die niet tot je werkzaamheden behoren. Tegen te strakke deadlines. Tegen collega’s / leidinggevenden die steeds storen. Tegen overwerken. Bekijk hier ook mijn eerdere blog over nee zeggen.
  4. Maak je alleen druk over zaken waar je invloed op uit kunt oefenen. De overige zaken kosten je alleen maar negatieve energie. De zogenaamde circle of influence van Stephan Covey.
  5. Zorg voor heldere en haalbare doelen. Bepaal wat je wel en niet doet, maak keuzes en hou je daaraan en verwacht dat ook van anderen en spreek ze daar desnoods op aan.  Begin elke dag met een plan en een to do list die in lijn ligt met deze doelen.
  6. Focus en maak af. Focus je op 1 taak tegelijk en probeer zoveel mogelijk taken af te ronden. Beter 5 taken afgerond dan 10 half. Deze onafgemaakte taken blijven in je hoofd zitten (bij veel mensen althans) totdat je ze hebt afgerond. Vaak kost het je ook meer tijd als je steeds weer verder moet gaan met een bepaalde taak dan wanneer je de taak in één keer afmaakt.
  7. Neem pauzes en beloon jezelf. Niets is zo belangrijk als geregeld pauze nemen om weer even op te laden. Ga naar buiten! Dwing jezelf om pauzes in te lassen en vraag anders je collega’s om je hierop te attenderen. En beloon jezelf, als je een lastige taak of gesprek hebt afgerond.
  8. Hou je aan je afspraken. Niets is zo frustrerend dan mensen die niet hun afspraken nakomen. Beschouw daarin iedereen als jouw ideale klant.
  9. Investeer in jezelf (en je medewerkers).  Volg een training of programma waardoor de werkdruk kan verminderen en werkstress kan worden voorkomen. Op het gebied van slimmer werken (o.a. time management), mindfulness, yoga zijn er legio aanbieders.
  10. Focus op de positieve zaken. Vaak zijn we geneigd om ons alleen maar op de zaken die niet goed zijn gegaan te richten. Kijk wat er allemaal wel goed is gegaan op een dag, bij jezelf, maar ook bij je collega’s of familieleden. En geef complimenten aan jezelf en anderen.

Lees ook mijn blog over de week van de werkstress van vorig jaar.

 

Wil je echt aan de slag en structureel aandacht besteden aan het voorkomen van werkstress? Investeer in het IN CONTROL aanbod.

Wil je ook investeren in slimmer werken waaronder ook het verlagen van werkdruk dus het voorkomen van werkstress valt? Een hele goede keuze. Inzicht in orde kan en wil jou (en je medewerkers) hier graag bij helpen met de IN CONTROL oplossingen.
Hoe? Met bijvoorbeeld een zes maanden programma, een (online) incompany training timemanagement of via de IN CONTROL e-learning programma’s in combinatie met (online) 1 op 1 begeleiding. 

Wil je weten wat Inzicht in orde kan betekenen voor jou of jouw bedrijf? Neem contact op voor de mogelijkheden.

IN CONTROL aanbod