Slimmer werken. Wie wil dat nou niet. Maar wat versta je daar eigenlijk onder? Ik vroeg het een aantal weken geleden aan een grote groep ondernemers. Iedereen mocht de volgende zin afmaken “Slimmer werken is voor mij….”

Een grote variatie aan antwoorden volgde. Hieronder een selectie van de antwoorden:

– Minder stress te hebben
– Tijd beter indelen
– Meer werk verzetten in minder tijd
– Efficiënter werken
– Effectief plannen
– Meer doen in minder tijd
– Efficiënt de juiste dingen doen
– Minder werken, meer verdienen
– Organizen, efficiëntie
– Een betere planning en meer tijd
– Effectief met tijd omgaan en doen wat me verder helpt
– Goed luisteren
– Focus weten te houden
– Resultaat behalen
– Noodzakelijk
– Je eigen tijdafspraken nakomen
– Doen wat nodig is
– Meerdere dingen kunnen doen
– Evernote gebruiken
– Niet meer thuis werken (i.v.m. blèrende baby)
– Zorgen dat het werk leuk is
– Communiceren
– De juiste dingen doen
– Meer tijd voor privé krijgen
– Uitbesteden
– Weten dat alles doorgaat tijdens mijn afwezigheid
– Minder hard werken

Alle bovenstaande antwoorden kan je inderdaad linken aan slimmer werken. Wat ik er zelf onder versta is ook deels genoemd namelijk “efficiënt en effectief de juiste dingen doen”. Hoe doe je dat? Waar kan je daarbij aan denken? Ik geef je in dit blog zes belangrijke pijlers die wat mij betreft bijdragen aan een slimme invulling van jouw werkweek.

 

Slimmer werken; doelen stellen

Wat mij betreft bij iedere ondernemer, onderneming bestaat de eerste stap uit smart doelen stellen. Zakelijk én privé. Welke visie heb je met je bedrijf en met welke strategie ga je die doelen behalen? Welk resultaat wil je gaan halen en op welke termijn? Met welke producten en welke klanten? Door doelgericht te werken ga je keuzes maken. Wat geef je prioriteit en wat niet. Wat ga je niet meer doen. Probeer je doelen ook uitdagend te maken voor jezelf, verleg je grenzen.

Doelen stellen is voor elke ondernemer maar ook voor werknemers belangrijk. Super efficiënt bezig zijn met de verkeerde zaken is zonde van je tijd. Af en toe afstand nemen en kijken of je je doelen bereikt is uiteraard ook van belang.

Leer nee zeggen

Leren nee zeggen wordt wat mij betreft onderschat. Hoeveel mensen niet werkstress krijgen doordat ze gewoonweg geen nee durven zeggen en maar alles blijven aanpakken totdat het teveel is. Het leven wordt zoveel eenvoudiger als je (af en toe) nee zegt.

Je grenzen aangeven, voor jezelf opkomen, delegeren zijn ook zaken die in het verlengde hiervan liggen. En waar zeg je dan nee tegen? Tegen bepaalde producten, klanten, werkzaamheden waar je geen tijd voor hebt.

Timemanagement

De zaken die je wel oppakt (na pijler één en twee) zo efficiënt mogelijk uitvoeren. Zoveel mogelijk doen in zo weinig mogelijk tijd, maar dan ook wel zonder teveel fouten maken.

Je focussen op bijvoorbeeld één taak, afleidingen weerstaan. Maar ook uitstelgedrag vermijden, ook wel procrastinatie genoemd. Slim plannen en organiseren. Sowieso leren plannen, een dagplanning , weekplanning en maandplanning maken en structuur aanbrengen in je taken en werkzaamheden. Bepaalde werkzaamheden uitbesteden. Allemaal zaken die je veel kostbare tijd kunnen besparen, overzicht, structuur en rust brengen.

Helder en slim communiceren

Communiceren, als er ergens tijd, geld en frustraties bespaard kunnen worden is het wel aan slim en helder communiceren. Goed luisteren naar elkaar, naar de klant. Tijdig reageren op vragen via de mail. Een goede emailetiquette. Geen ellelange vergaderingen beleggen. Initiatieven als staand vergaderen introduceren.

Continu verbeteren

Probeer continu (kleine) verbeteringen door te voeren. Binnen je werkzaamheden, communicatie, processen. Waar loop je als bedrijf tegenaan? Waar krijg je veel vragen of klachten over? Waar ben je (te)veel tijd aan kwijt? Verbeteringen kan je overal doorvoeren, op elk niveau.

(Online) zichtbaarheid verbeteren 

Als niemand weet wat je doet, krijg je ook geen klanten. Dus zorg voor zichtbaarheid. Online of offline middels netwerken, het geven van presentaties. Wellicht moet je even je eigen grenzen hierbij verleggen maar zeker slim om te doen. Ben je niet handig in bijvoorbeeld online marketing? Besteed het uit.

Ga aan de slag met één of meerdere pijlers. In volgende blogs ga ik dieper in op bovenstaande pijlers en gerelateerde onderwerpen.

En, werk jij al smart? Vul de checklist in; werk jij (te) hard of werk jij smart en ontdek meteen waar verbeterpunten liggen.

IN CONTROL (online) programma

Middels mijn programma’s help ik ondernemers en hun medewerkers om slimmer te werken en hierdoor meer rust in hun hoofd te krijgen, minder werkstress en het verzuim te verlagen, zeeën van tijd en geld te besparen en uiteraard hun doelen te bereiken.

Wil je kijken of dit ook interessant is voor jou? Bekijk hier de programma’s .