Je voelt voortdurend drukte. Hebt geen rust in je hoofd. Je gaat van de ene vergadering naar de andere. Van de ene activiteit naar de andere. Je agenda is overvol.
Tussendoor komen collega’s met vragen, gaat je telefoon een aantal keer en vergeet je te lunchen. Je maakt lange dagen maar aan het eind van de dag heb je geen voldaan gevoel. Sterker nog, je hebt het idee heel weinig te hebben gedaan en denkt aan alles wat je nog moet doen.

Gestrest en onrustig, zo voel je je. Chaos in je hoofd. Je piekert je suf ’s nachts. Hebt geen grip, geen controle. Je weet het zelf ook, als ik zo doorga gaat het mis. Want de stress en onrust maken je niet gelukkig.
In deze blog een aantal tips waaraan je kunt denken wanneer vooral je werk de oorzaak is van de onrust in je hoofd.

Een hoofd vol taken

Je loopt rond met een hoofd dat vol taken zit. Taken die nog niet af zijn en waar je nog wat mee moet. Bijvoorbeeld zaken die je nog moet uitvoeren (een nieuwe laptop kopen, iemand bellen, een afspraak inplannen met een klant) maar het kunnen ook problemen zijn waar je mee worstelt, goede ideeën waar je iets mee moet maar je weet nog niet wat.

En al deze taken en gedachten kosten je energie en kunnen je gestrest en moe maken. De gedachten zweven vaak de hele dag, op de meest onverwachte momenten zoals ’s nachts, door je hoofd. Je hebt dat vast wel eens ervaren dat er opeens iets te binnen schiet wat je was vergeten.
Soms verdwijnen gedachten ook gewoon, als het te vol is in je hoofd. Daardoor kan je die belangrijke afspraak vergeten of dat geweldige idee en dat is zonde.

Signalen die je niet moet negeren

Je merkt het aan meer dingen. Afspraken die je vergeet, fouten die je maakt. Je neemt geen rust, geen pauze, hebt last van uitstelgedrag. Misschien slaap je slecht, heb je weinig energie, word je snel ziek, heb je veel hoofdpijn, een te hoge bloeddruk.
Je weet het, nu moet het gaan veranderen. Je kunt niet langer zo doorgaan. Je voelt een continue drukte in je hoofd en ervaart hierdoor veel onrust. Je lichaam geeft je misschien al signalen dat je niet goed bezig bent. Hartkloppingen, duizeligheid.. en als je niet oppast beland je in een burn-out. Of misschien heb je dat al eens ervaren en wil je dat hoe dan ook voor een tweede keer voorkomen. 

Hoe krijg je weer rust in je hoofd? 

Er zijn veel verschillende manieren om weer rust in je hoofd te krijgen. Wat voor de één werkt hoeft niet perse voor jou te werken. Het is vaak een kwestie van gewoon doen en kijken of het werkt.
Hieronder een aantal tips waaraan je kunt denken wanneer vooral je werk de oorzaak is van de onrust in je hoofd.

  1. Ga monotasken, focus op één ding.
    Vaak proberen we te veel dingen tegelijk te doen. Te multitasken. Maar dat is voor niemand handig. Ook niet voor vrouwen (al kunnen die het vaak wel beter). Maar multitasken kan je zien als steeds kleine onderbrekingen waardoor je eigenlijke taak niet opschiet en je heel onrustig wordt. Lees hiervoor ook mijn blog “Mono rijden – Mono werken; een blog over focussen”
  2. Plan rustmomenten in en probeer ademhalingsoefeningen te doen. Tuurlijk weet je dat rustmomenten belangrijk zijn. Maar weten en doen is wat anders. Dus begin met het nemen van een pauze tussen de middag. En ga weg van je werkplek. Probeer meerdere pauzemomenten te nemen, ga eens koffie halen.
  3. Maak een breindump.
    Probeer alles wat in je hoofd zit op te schrijven. En steeds al er een nieuwe taak bij komt, voeg deze toe aan je lijst. Het helpt je aan meer overzicht als de taken op papier staan en niet in je hoofd zitten.
  4. Zorg voor zo min mogelijk afleiding.
    Heb je het idee dat je stress ervaart doordat je vaak wordt afgeleid. Probeer hier slim mee om te gaan. Geef het aan wanneer je bijvoorbeeld niet gestoord wilt worden of ga thuis werken of in een aparte ruimte. Lees hiervoor ook mijn blog “Gestoord – een blog over afleiding”
  5. Ruim je werkplek op (ook thuis). Een onrustige en overvolle werkplek zorgt voor meer onrust. Dus streef een nette werkplek na.
  6. Bereid je voor. Wanneer je taken en bijeenkomsten voorbereid kom je wellicht al mogelijke problemen tegen die je van te voren kan tackelen. Als je al weet wat er komen gaat zorgt dat al voor minder onrust in je hoofd.
  7. Lachen is gezond. Af en toe schaterlachen waarbij de tranen over je wangen rollen doet de mens goed. Het ontspant en vermindert de aanmaak van het stresshormoon cortisol en zorgt voor meer endorfine. Bel die vriend of vriendin die je altijd aan het lachen maakt of bekijk wat flauwe grappen op Youtube. Is meteen een goed pauzemoment.
  8. Ga bewegen, de natuur in. Bewegen is altijd goed. Waai eens lekker uit.
  9. Zorg voor een ontspannende hobby. Plan me time in. Heel belangrijk om tijd in te plannen voor jezelf. Word je opgeslokt door je werk, je familie. Kies ook gewoon voor jezelf momenten om even te ontspannen.
  10. Investeer in jezelf en volg een training of programma. Zoals het IN CONTROL programma om slimmer en met meer rust je doelen te halen. Om meer overzicht en structuur aan te brengen in je dagelijkse activiteiten. Een investering waar je je hele leven wat aan zult hebben.
  11. Ga op tijd naar bed. En zorg ervoor dat je niet vlak daarvoor op je telefoon hebt gezeten. Dan kom je niet snel in slaap.
  12. Maak af. Heel belangrijk om taken waar je mee bezig bent af te ronden zodat er niet allemaal ‘bijna af maar nog niet helemaal” taken zijn. Daar word je namelijk heel onrustig van. Dus kies per dag maar een paar acties en maak die af.
  13. Count your blessings. Vergelijk jezelf niet steeds met een ander. Er zijn altijd mensen waarbij het beter gaat maar vast ook mensen bij wie het slechter gaat.
  14. Vermijd zoveel mogelijk zaken die jou energie kosten. Zoals die lastige klant, collega of bepaalde activiteiten. Kijk of je zaken kunt delegeren. Bekijk ook mijn blog “Voor jou! Een blog over delegeren  hierover.
  15. Maak je alleen druk om zaken waar je ook echt invloed op hebt. Waarom je druk maken als je er toch niets zelf aan kunt doen. Als je wel invloed kunt uitoefenen, doe het dan. Lees het boek de 7 eigenschappen van effectief leiderschap.
  16. Visualiseer lastige taken/ moeilijke taken. Zie je op tegen bepaalde lastige taken. Probeer ze stap voor stap te visualiseren. Waar ga je beginnen? Wat zou er verkeerd kunnen gaan? Wat is een volgende stap om te nemen? Doordat je er al een keer over nagedacht hebt wordt het makkelijker ze daadwerkelijk uit te voeren. En ga daarna gewoon 3 minuten aan de slag.
  17. Move on. Sta niet te lang stil bij verkeerde keuzes die je hebt gemaakt. Blijf niet hangen in het verleden.
  18. Leer van je fouten. Heb je een fout gemaakt. Gefeliciteerd. Dat is heel menselijk. Gelukkig leer je daar weer van. Dus accepteer je fout, geef je fout ook toe en zorg ervoor dat het je niet meer gebeurt. Dus documenteer.
  19. Bedenk, wat is het ergste wat zou kunnen gebeuren (worse case scenario). Vaak wordt alles in je hoofd veel groter en erger dan het daadwerkelijk is. Is het een kwestie van leven of dood? Zo niet, dan valt het wellicht wel mee.

Wil je rust in je hoofd? Kom in actie

Bekijk bovenstaande tips en kijk welke zaken je al doet.
Super, vooral mee doorgaan maar dat is wellicht nog niet genoeg. Bekijk de lijst nog eens en kies 2 of 3 zaken waar je meteen mee aan de slag kunt. Niet meer. Zorg dat het behapbaar blijft.

Wil je ook meer rust in je hoofd? Inzicht in orde kan jou en je medewerkers daarbij helpen.
Zorg dat je ook gaat investeren in van de gezondheid van jezelf en je eventuele medewerkers. Het levert meer werkplezier, minder ziekteverzuim en een hogere arbeidsproductiviteit op.

Hoe? Met bijvoorbeeld een training of een programma. Inzicht in orde kan jou en je medewerkers hierbij helpen met het IN CONTROL aanbod. Binnen het IN CONTROL programma is een aparte module opgenomen “FREE YOUR MIND” die erop gericht is blijvend rust te krijgen in je hoofd. Maak kennis met het IN CONTROL programma en ontvang deze module voor slechts €57.

Wil je weten wat Inzicht in orde kan betekenen voor jouw bedrijf? Neem contact met mij op voor een vrijblijvende strategiesessie.

Ben jij al IN CONTROL? Doe de check!

Gratis checklist: Werk jij (te) hard of werk jij smart?

Aan wie kan ik de checklist sturen? 

Door het formulier te verzenden geef je toestemming tot opname in het mailbestand en ga je akkoord met het privacy statement.