Begin deze week was het ICT bedrijf Rheingans Digital Enabler in het nieuws. Dit Duitse bedrijf hanteert sinds een jaar een 5 urige werkdag voor haar medewerkers. De medewerkers krijgen wel 8 uur betaald overigens.
Volledige focus, goede communicatie, en zo weinig mogelijk afleidingen zijn de ingrediënten van het succes. Want dat is het, voor de medewerkers maar ook voor de klanten en de werkgever!

Wat levert het namelijk op? Uiteraard tevreden, relaxte, gelukkige maar ook gezonde werknemers! Ze stoppen om 13:00 en hebben tijd over voor hun hobby’s, gezin etc. De medewerkers zijn super gemotiveerd, volledig gefocust, zitten vol energie, zijn minder ziek (lees een lager ziekteverzuim) en de kwaliteit van het werk is verbeterd.

Maar ook de klanten zijn tevreden. In het begin waren ze niet eens op de hoogte van deze verandering. Maar omdat de afspraken worden nagekomen en het werk op tijd af is zijn ze nog steeds heel tevreden. Sterker nog, de kwaliteit van het werk is verbeterd.

EFFICIËNTER WERKEN. OOK BIJ JOUW BEDRIJF

Ik ben van mening dat niet alleen dit Duitse bedrijf dit kan. Het merendeel van de (MKB) bedrijven kan veel efficiënter werken. Niet harder werken maar juist slimmer werken. En hoe mooi is het om daar ook je medewerkers van te laten profiteren? Gezonde en gemotiveerde medewerkers met minder werkstress en een lager ziekteverzuim wil toch elk bedrijf?

EFFICIËNT WERKEN. HOE DAN?

Hoe pak je dat aan? Efficiënter werken? Hier een paar handvatten.
– bespreek met je medewerkers het doel. Waar willen we heen met zijn allen (5 urige werkdag, klanttevredenheid van..) en is iedereen gemotiveerd daaraan mee te werken
-bespreek tegen welke issues jullie de afgelopen 6 maanden zijn aangelopen. Breng dit inzichtelijk. Zijn hier oplossingen voor te bedenken?
– bespreek wat in de huidige situatie veel tijd kost? Overleggen die vaak worden ingepland en lang duren? Offertes waarvan de gegevens incompleet zijn waardoor het traject lang duurt. Werk wat niet meteen wordt doorgezet (blijft liggen op een andere afdeling)
– maak goede afspraken over het omgaan met afleidingen (want die kosten vaak de meeste tijd). Hoe ga je om met het ‘storen‘ van je collega’s. Als er overleg plaatsvindt, is dat in een aparte ruimte (en niet op de werkvloer waardoor iedereen wordt afgeleid). (lees ook mijn blog over afleidingen).
– maak goede afspraken over de onderlinge communicatie. Wanneer mail je elkaar wel of niet. Hoe snel reageer je op vragen/ mails/ telefoontjes.

Ga ook efficiënter werken met je bedrijf. Ik weet zeker dat er grote slagen te maken zijn binnen elke branche. Mocht je hulp nodig hebben, help ik je graag! Lees hier ook het artikel over Rheingans Digital Enabler; bron AD.nl